Forside www.vivit.dk
Prædikenoversigt - Søgemaskine

Stærke hjerter

2. advent, 10.12.2017, Aarhus. Leif G. Jensen
Salmer: 71, 62v1, Jeg løfter op min sang, 73, 227, 74v1.

Jakobs brev 5,7-8
Brødre, vær tålmodige indtil Herrens komme. Tænk på, hvordan bonden tål­modigt må vente på sin jords dyrebare afgrøde, indtil den har fået efterårsregn og forårsregn. Også I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Herrens komme er nær.

Vi klipper hjerter og bager hjerter op til jul. Vi fletter hjerter og hænger dem op i vinduet og på juletræet.

I Jakobs brev opfordres vi til også at gøre noget med vore egne hjerter, nemlig at gøre dem stærke. En god opfordring. Stærke hjerter til jul, stærke hjerter til nytår og stærke hjerter i hverdagen: “Brødre, vær tålmodige indtil Herrens komme. Tænk på, hvordan bonden tål­modigt må vente på sin jords dyrebare afgrøde, indtil den har fået efterårsregn og forårsregn. Også I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Her­rens komme er nær” (Jak 5,7-8). - Vore hjerter bliver stærke, når vi ser og erkender, at sandheden om vores fremtid som kristne er, at Herren kommer! Der er så meget, som kan gøre os usikre og svage, når vi tænker på fremtiden. Men Herren kommer! Det gør os stærke midt i vores svaghed. - Men hvordan kan denne sandhed stå levende for os?

Herren kommer
Svaret er enkelt: ved, at vi sætter alt ind på at være sammen med HERREN om søndagen i gudstjenesten og til hverdag i sang, bibellæsning og bøn. Han har jo lovet at komme til os, der hvor to eller tre er sammen i hans navn. Han har lovet at forene sig med os i den hellige nadver om søndagen. Han har lovet at tale til os og tage bolig i vore hjerter, når vi lytter til hans ord og holder fast ved det. Han har lovet at være med os alle dage, når vi døber og lærer andre at holde alt det, han har befalet.

.... Men alt det lyder almindeligt og trivielt. Skulle det give os stærke hjerter? Ja! Det er netop, hvad det gør. For Herren Jesus har selv valgt at røre vore hjerter og gøre os stærke gennem evangeliet! Julenat kom han også i ringhed og svaghed. Det så ikke ud af noget. Og dog sang englene. Himlen var fuld af lovsang. Englen talte store og stærke ord, som siden har hjulpet utallige kristne i liv og død. Evangeliets ord fra julenat og påskemorgen er Guds ord, som gør menneskehjerter stærke. Disse ord lyser for os i mørket og viser os vejen til opstandelsen og det evige liv.

Hyrderne fik stærke hjerter
Det erfarede hyrderne ved Betlehem. De var ikke mennesker med en stærk økonomi og styr på fremtiden. De havde ikke overskud til at handle ind i Jerusalems basar og komme hjem med dyre gaver til børnene.

En samtale i en hyrdes hjem kunne måske have lydt noget i retning af: “Min kære mand, hvor mange døgn skal du så være borte denne gang? Og har vi ikke en ekstra denar, så vi kan købe noget mel til næste sabbat?” “Nej, kære kone, desværre ... Men pas godt på børnene. Og vores eneste får må vi beholde indtil påske.” Og bange om hjertet drog han da på arbejde uden at eje den styr­ke, som han så meget ønskede sig for sin kones og sine børns skyld. - Jesus kom til sådanne hyrder. Han lod sig føde på deres egn. De fandt ham. Og de blev glade. Meget glade. Tænk, hvilken glæde, da disse hyrder kom hjem til deres familier. De kunne nu give deres børn noget, som var meget mere værd end dyre gaver fra Jerusalems basar, nemlig glæde og håb.

Hvad er bedre end en far med et stærkt hjerte, som stoler på Gud? Tænk, om vi alle fik stærke hjerter som julegave! - Men det er netop den gave, som Gud har til os i evangeliet. Den er vores, når vi mærker og tror, at Herren er kommet og vil sørge for os i ét og alt.

Ligesom bonden må vente
“Tænk på, hvordan bonden tål­modigt må vente på sin jords dyrebare afgrøde, indtil den har fået efterårsregn og forårsregn.” Jakob minder os om, hvordan en bonde lever tålmodigt med henblik på høsten. Han må vente på regn efterår og forår. Det gør ham ikke doven. Tværtimod. Han pløjer, harver, sår, gøder og høster. Men han er dybt afhængig af det, Gud gør gennem naturens gang. Og forsøger han i utålmodighed at få grisene til at vokse hurtigere, end de kan, eller at høste kornet, før det er modent, ødelægger han sit landbrug.

Sådan må vi også vente på, at Gud arbejder både med os og med andre og velsigner os på den måde, som han nu engang vil det. Vi skal være flittige med det, Gud har kaldet os til, bruge vore evner, penge og tid i kærlighed og omsorg. Og vi skal vide, at vi ikke er vore egne herrer. Det er Herren Jesus. Han og kun han kan gøre vore hjerter stærke og tålmodige.

Herrens komme er nær
Det er sandheden om vores nutid og fremtid både til jul, til nytår og i hverdagen. Han kommer med tilgivelse, lægedom og evig salighed. Han griber ind og gør alt vel for dem, som tror på ham. "I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Her­rens komme er nær." (Jak 5,7-8)

Tilbage til prædiken-oversigtDen evangelisk-lutherske Frikirke. Lagt på www.vivit.dk 10.12.2017. post@vivit.dk