www.vivit.dk
<<< RETUR til spørgsmål-svar

Spørgsmål & Svar

Den kristne jul eller den wiccanske Yule - hvad kom først?

Hej, jeg ville egentlig bare spørge dig om noget. Ved du hvad der kom først frem, Den kristne jul eller den wiccanske Yule?

Vivit.dk's gæstebog

Kære Luna!

Tak for dit spørgsmål.

DEN WICCANSKE YULE:
Wicca betyder heks. Wicca-religionen er en slags "natur-religion" og ikke særlig gammel. Stammer fra 1950'erne. Men man bygger på ældre traditioner (bl.a. keltiske).
Wicca er en ung religion med gamle rødder. Historisk set er den wiccanske Yule omkring 50 år gammel og dermed betydeligt yngre end den kristne jul, som er ca. 2000 år gammel. Men da den wiccanske Yule bygger op ældre natur-traditioner, kan den også godt siges at være 1000 år, måske endnu ældre, ja måske også ældre end den kristne jul.
Den wiccanske Yule fejres den 21. december, nemlig på vintersolhverv, den dag i året, hvor dagen er kortest og natten er længst.
"Stonhenge" i England fortæller stærkt her. Sten-kredsen er opstillet med præcision i forhold til solens stilling på himlen på den mørkeste dag i året 21. dec. (ca. 4.300 år gammel). I Rusland har man fundet noget tilsvarende, som måske er 4000 år gammelt.
Indretningen af de gamle stenhøje og stendysser i Danmark tyder også på, at man var meget optaget af solens lys og vidste, hvilken dag på året der var den korteste).
Wicca-religionen fortæller, at hekse den 21. december samles for at kalde på solens magt. De finder på magiske kunster, for at dreje hjulet. De håber at kunne være årsag til at solen genfødes på himlen. Jeg tror, at vi mennesker har gjort noget i den retning, lige siden vi vendte Gud ryggen ved syndefaldet. Men vore kunster ændrer ikke ved solens magt. - Hvis man ikke kender Gud Fader, den almægtige, og hans Søn, Jesus Kristus, er der ikke grænser for, hvad man kan forsøge sig med for at få mening i tilværelsen og få lidt lys ind i dødens og gravens mørke.Der har været mange former for naturtro og afgudsdyrkelse både før Jesu fødsel og efter. Sådan set er den kristne jul ikke ældre end naturreligioners sol-fester.

DEN KRISTNE JUL:
Den kristne jul er for mig den enste jul, som kan give os noget. Her er det "solopgangen fra det høje, som besøger os og skinner for dem (os), som sidder i mørke og dødens skygge". Den sande Gud kommer ind i vores mørke og lyser for os. Se Lukasevangeliet kapitel 1 vers 78: "Solopgangen fra det høje vil besøge os ..." Og Johannesevangeliet 8,12: Jesus siger: "Jeg er verdens lys."
I kristendommen er det ikke os mennesker, som skal forsøge at holde liv i universet og i os selv og hinanden. Det er Gud, der i sin store kærlighed til os selv bliver menneske og vinder over alle onde magter. Han bærer vore synder og dør for os. Og derefter opstår han fra de døde. Sådan kommer den sande sol tilbage i vores liv.
Man ved, at Jesus blev født, da Augustus var kejser i Rom. Årstallet er der tvivl om, men det ligger tæt på det årstal, som man senere fastsatte som år nul.
Den kristne jul var forudsagt i Det gamle Testamente. Gud lovede Adam og Eva, at han ville sende et barn, som skulle besejre Djævelen (se 1 Mosebog kapitel 3 vers 15). Ser man den kristne jul fra den synsvinkel, er den kristne jul ældre end alle andre fester.

Pastor Leif
post@vivit.dk