Link til "Andagt"
 
 

Hvor længe? (Salme 13)

Hvor længe skal jeg føle mig ene og forladt.” “Hvor længe skal jeg være bekymret og sørge?” - Det er tanker, som kan findes hos os. Vi stiller sådanne spørgsmål, men ofte når de ikke ud til andre. For hvem tør man for­vente hjælp af, når man føler sig ene og forladt? Og når man er bekymret og sørger, er grunden jo netop, at man ikke kan se nogen mulighed for hjælp fra andre menne­sker. Be­kym­ringen kred­ser rundt i hjer­tet, og sorgen borer sig ned og sætter sig fast.

Alligevel behøver du ikke at gå alene med dine tunge spørgsmål. Netop når du har det sådan, er der håb. Du har én at bede til og spørge: “Hvor længe, Herre?” Hør, hvordan et bedende menneske siger i Bibelens trettende salme: Hvor længe vil du dog glemme mig, Herre? Hvor længe vil du skjule dit ansigt for mig? Hvor længe skal jeg være bekymret i sindet og daglig have sorg i mit hjerte? Hvor længe skal min fjende triumfere over mig?

Gud kan du bede til. Ham, som har åben­baret sig i Bibelens ord og i Jesus Kristus, ham må du komme til i bøn, når du ikke synes, at du har nogen at vende dig til. Det er vigtigt, at du sætter ord på de spørgsmål, du tumler med.

Se mig, svar mig, Herre min Gud! Giv mine øjne lys, så jeg ikke sover ind i døden. Sådan fortsætter den bedende. Han ved, at Gud er der og kan hjælpe. Og han bliver ikke skuffet, men kan slutte med at sige: Men jeg stoler på din trofasthed, mit hjerte skal juble over din frelse. Jeg vil synge for Herren, for han har handlet vel imod mig.

Gud hører også dig, når du beder til ham i Jesu navn!

BØN: Se mig, svar mig, Herre, min Gud!

www.vivit.dk, Den evangelisk-lutherske Frikirke, post@vivit.dk