Link til "Andagt"
 
 

Jørgen (Salme 10)

“Spørge-Jørgen” vil vide alt. Han er nysgerrig ud over alle grænser. Han er mennesket på opdagelsesrejse. “Hvorfor mon? Hvorfor dog?” Irriterende, men også livsbekræftende. Vi har alle noget af ham i os.

Nogen gange stiller vi et andet slags “hvorfor”. Et personligt. Man kunne også kalde det et eksistentielt “hvorfor”. Man stiller det med hele sin eksistens og hele sin person. Hvorfor forlod hun mig? Hvorfor skulle mit barn dø? Hvorfor skulle jeg miste det arbejde? Hvorfor skulle sygdom ramme mig? Hvorfor går det mig, som det gør? - Der findes ingen hurtige
eller lette svar.

Her er det snarere “sørge-Jørgen”, der spørger. Hvem kender ikke den slags spørgsmål fra sig selv? Men kender vi også nogen, som vi kan stille dem til og tale med dem om? Det er meget vigtigt. Fællesskab i nøden! Trøst og en at dele det svære med. Det nytter os ikke, at få en forklaring, hvis vi ikke også får hjælp i den svære situation.

I Salmernes Bog stilles dette “hvorfor” tit og ofte til Gud. Det er den fortvivlede Jørgen, der spørger. Han spørger Gud og kaster sig i fortvivlelse ind i Guds favn. Hvorfor står du så langt borte, Herre? Hvorfor skjuler du dig i trange tider? (Salme 10,1).

Sådan er det at være kristen. Du har fået én at stille livets vanskeligste spørgsmål til. Uanset hvor mørkt det er, kan du bede dit “hvorfor” til ham. I tro på Jesus Kristus kan du sige til din Gud: Du ser ulykke og sorg, du skal mærke dig det og tage dig af det. Den svage overlader sin sag til dig, du er den
faderløses hjælper. Du har hørt, hvad de hjælpeløse ønsker, Herre (Salme 10 v14 og 17).
Sig dit “hvorfor” til Gud og vent dig alt godt af ham!

BØN: Herre, se til min ulykke og sorg. Jeg overlader min sag til dig. For du er min hjælper!

www.vivit.dk, Den evangelisk-lutherske Frikirke, post@vivit.dk