Tilbage til Andagt


Apostlenes Gerninger 17,22-31
Det er Gud
, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo - for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt. Når vi nu er af Guds slægt, må vi ikke mene, at guddommen ligner noget af guld eller sølv eller sten, formet ved menneskets kunst og snilde. Efter at Gud har båret over med tidligere tiders uvidenhed, befaler han nu mennesker, at de alle og overalt skal omvende sig, for han har fastsat en dag, da han vil holde dom over hele verden med retfærdighed ved en mand, som han har bestemt dertil; og det har han gjort troværdigt for alle ved at lade ham opstå fra de døde."

Ikke langt fra os

Gud ... som dog ikke er langt borte fra en eneste af os.
Apostlenes Gerninger 17,
27

Langt hjemmefra
Når det er ferietid, rejser mange og nyder en uge eller to under fremmede himmelstrøg. Man oplever, hvad det vil sige at være langt hjemmefra. Det er ferie.

Nær og dog uden kontakt
Men det er noget helt andet, hvis man tvinges til at forlade sit hjemland som flygtning, eller hvis man bliver alvorligt syg og må gennem et langvarigt hospitalsophold. Ensomhed kan også ramme os, hvor vi mindst af alt troede det muligt: i vor egen familie, i skolen og der, hvor man bor. Mennesker svigter hinanden og bliver selv svigtet. Man vender ryggen til hinanden og er fraværende, selv om man måske går op og ned ad hinanden.

Gud er ikke langt fra os
Apostelen Paulus tog dette tema op, da han på en missionsrejse kom til Athen. Folk i byen troede, at de søgte Gud og var på rette vej. Paulus fortalte dem: Gud er ikke langt fra en eneste af os. ... I ham lever vi, ånder vi og er vi. ... Vi er også af hans slægt! (ApG 17).
Men hvorfor erfarer vi det ikke? Fordi vi lever med ryggen til Gud, ligesom vi kan leve med ryggen til vore nærmeste, selv om de er os helt nær. Kun gennem omvendelse til Jesus Kristus lærer vi Gud at kende.

Evangeliet kalder os til omvendelse. Gud er selv blevet menneske. Gud er ikke langt fra os! Lad os tage mod hans kald.

Tekst LGJ. Illustration Jens Nex