Link til "Andagt"
 
 

Ransagning (Salme 139,23)

Det ringer på døren. Politiet står der med tilladelse til at ransage ens lejlighed. Tyvekos­ter og hælervarer kommer for en dag. Så er man på den. - En under­søgelses­kom­mission arbejder i en be­dra­geri­sag. Be­vi­serne lægges frem. Derefter kommer tilståelsen.

Det er sjældent, at nogen selv opsøger politiet og siger: “Ransag mig og se, hvad jeg har gjort forkert!” Men i særlige tilfælde vil vi gerne afsløres. Nemlig når vi fornemmer, at vi er meget syge, men ikke ved, hvad der er galt med os. Da går vi til læge og beder om en undersøgelse. Der tages blod­prøver og vævsprøver. Vi ønsker at få svar, så vi kan komme under behandling. Når vi er hos lægen åbner vi os villigt og fortæller alt­. For vi stoler på, at lægen gør, hvad der er muligt for at hjælpe.

Sådan bør vi konsultere Gud: tale til ham i bøn og lytte til, hvad han har at sige om vores liv. Overfor ham er vi allerede afsløret. Det er udgangspunktet. Han kender umoralen, løgnen og af­guds­dyrkelsen i vores liv. Han kan fortælle, hvor vi svigter vore nær­meste og vanærer vores Skaber. Og ofte erkender vi slet ikke, hvordan det står til med os.

Vi kan skjule os for mennesker og bedrage os selv. Men hvad har vi ud af det? Breder elendigheden sig ikke blot yderligere og gør vores situation endnu værre? Derfor er det godt og rigtigt af os at sige med kong David: Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte (Sl 139,23). David var klar over, at det kunne være alvorligt fat med ham, uden at han selv vidste det. Han bad om at blive testet af Gud.

Det er ydmygende at blive afsløret af mennesker. Og det kan være vanskeligt at høre lægens dom, hvis vi er alvorligt syge. Men hos Gud er der håb, når vi afsløres. Derfor: Byd ham inden­for i dit liv! Lad ham ransage dig. Og lyt til, hvad han har at sige om dit liv. Det kan du gøre på søndag i den kristne kirke.

BØN: Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, se efter, om jeg føl­ger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej!

 

www.vivit.dk, Den evangelisk-lutherske Frikirke, post@vivit.dk